söndag 25 juli 2010

Resväskan


Vi är ute och reser lite hit och dit i vår familj. Av någon underlig anledning så står ofta resväskan kvar i vardagsrummet. Man snubblar visserligen inte på den, men det ser ju inte så städat ut. Det vore ju enkelt att ställa väskan i garderoben på övervåningen. Men nej, den står eller ligger där, ofta tillhälften upp packad. "Vart är min blå tröja?", "Den där boken jag köpte du vet... vart är den?". Svaret är enkelt: "Titta i resväskan".
När jag tittade på resväskan idag så kom jag på en text om just resväskan. För några år sedan fick jag en bok av prästen och författaren UllaBritt Berglund, Livsglädje, 7 vägar till inre harmoni. Jag sökte i bokhyllan, bläddrade i boken och på sidan 184 står det: "Resväskan som symbol säger: Du är inte här för att stanna, du är på genomresa. Samla inte mer än du orkar bära". Kloka ord tycker jag.
Kanske är det så att resväskan ingår i vårt möblemang, i vårt liv.
Vi hörs
Annika

Lässtips: Livsglädje, 7 vägar till inre harmoni av UllaBritt Berglund. Bokförlaget Forum AB.
ISBN 91-37-12587-7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar