torsdag 27 maj 2021

Inspiration

Sädesärlan spejar ut över havet, regnet hänger i luften. Igår besökte vi Hallands museum och såg väldigt fina fotoutställningar, Irving Penn, Malin Griffiths och  Denise Grünstein sida vid sida. Rummen med föremål ur samlingarna varvat med nutida verk var också intressanta och inspirerande. 
 
Färgpennorna och gårdagens cyanotypier ligger på en bricka med stickmönster av stickningens Grand lady Britt-Marie Christoffersson, en gång i tiden min lärare på Handarbetets Vänners Skola i Stockholm. 

På en lektion där vi skissade mönster sa hon: Du behöver inte neurotiskt fylla hela pappret med mönster och former, tom yta är inte farligt :)

Det och mycket annan lärdom har jag burit med mig sedan dess. Jag kan väl inte påstå att jag alltid arbetar efter devisen Less is more, för pärlor, lager på lager av fotografier... kan vara alldeles underbart :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar