onsdag 22 april 2020

Demens

Ett uppslag ur Pappa och jag, en fotodagbok om kärlek, demens och döden
Presenterar några uppslag från boken här på bloggen några dagar framöver. Efter inledningen som också presenterar pappas liv följer dagboken som startar  juni 2016 och avslutas i och med att pappa dör 30 januari 2017. Bokens sista kapitel är skrivet av Silvia- och överläkaren Madelene Johanzon, hon berättar om olika demenssjukdomar och ger också några råd om vad man kan tänka på i mötet med den demenssjuke.

Arbetet med den här fotodagboken påbörjades nästan tre år efter att pappa gick bort, det har varit en smärtsam process att gå igenom alla bilder och läsa dagboksanteckningarna igen. Men det känns samtidigt viktigt att dela med sig av den här livserfarenheten. Madelene J skrev efter att hon läst provboken att den gav mycket igenkänning för de som varit med om det och att boken har något att lära de som inte varit i kontakt med en demenssjuk. Och det känns såklart värdefullt.
Som alltid när jag ska presentera ett projekt så känner jag mig nervös och orolig över hur det ska tas emot, att det här projektet är så personligt gör såklart inte saken bättre. Men jag hoppas, hoppas att fotodagboken ska tas emot väl.
Annika :)

Baksidestexten:
Boken Pappa och jag – En fotodagbok om kärlek, demens
och döden
, är en viktig bok i vår tid då demenssjukdomar drabbar många. Boken bygger på dagboksanteckningar och fotografier som Annika Eriksdotter skrev och fotograferade under hennes pappas sista tid i livet. Boken visar på ett ärligt och kärleksfullt sätt hur det är att vara drabbad och belyser rollen som anhörig. Samtidigt lyfter boken upp det som oftast göms undan – livets slutskede och den skörhet som finns däromkring.
Silvia- och överläkaren Madelene Johanzon skriver om demens ur ett läkarperspektiv och ger också råd angående vad man kan tänka på i bemötandet av den demenssjuke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar