torsdag 8 november 2012

Jerusalem, Nyed, Tingvalla och Forshaga

Det har varit en invigningsvecka den här veckan. I går invigdes mosaikpelaren i Nyedsskola. Alla elever fick en varsin mosaikbit, något som flera frågade efter då vi arbetade med mosaikarbetet.



 På resan till Jerusalem nyligen var vi in i en kyrka vid Getsemane trädgård, mosaiktaket höll på att renoveras. De som renoverade satt inne i kyrkorummet och arbetade med mosaikmönster som sedan skulle sättas upp i taket. En man berättade om arbetet, jätteintressant, och så sträckte han fram två mosaikbitar och berättade att det var glasmosaik, och då, då gjorde jag precis som er barn i Nyedsskola, jag frågade om jag kunde få en mosaikbit, jag kunde inte låta bli, och det fick jag :)
Nu har vi fått våra mosaikbitar,  ni från er pelare i entrén och jag från kyrkan i Jerusalem.


 Glädjande nog verkar de flesta vara väldigt nöjda med pelaren!
På eftermiddagen var det så tid att inviga den konstnärliga gestaltningen Hundra år senare på Tingvalla gymnasiet i Karlstad, det gick också bra med många positiva människor. Så här beskriver jag det arbetet:
Jag har valt att utgå från de former som redan finns i passagen, ekbladen ovanför dörrarna har utvecklats till organiska former i starka färger, materialet är tovad ull som ger en känsla av värme i det annars kalla rummet. På de organiska formerna är stigar broderade stygn för stygn, steg för steg. Alla stigar korsar andra stigar, vi möts och skiljs åt, möts igen…



I fönsternischerna står röda bokpaket som får vara en bild för all kunskap som ”cirkulerar” i byggnaden. Varje bokpaket består av diverse litteratur, böckerna är sammansatta och målade.

 I entrédörrarnas överstycke sitter facklor, dessa har utvecklats till en stor eld (digitalt foto) 
placerad i en fördjupning i väggen. Tanken är att också elden ska ge en känsla av värme och kanske kan det bli en plats att stanna till vid. 
Igår fastslogs det också att passagen kommer att få en stor rund röd matta i mitten vid ingången utifrån, det kommer att bli pricken över i:et. Helhets bilder från passagen kommer framöver.

Idag har ingenting invigts men montering av porträtt har påbörjats i Forshaga Lärcenter, det blir inspirerande med alla ansikten och uttryck i olika färger. När eleverna får se sina broderier samlade så kommer det att bli imponerande.

God kväll
Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar