tisdag 28 januari 2014

Kyrkogårdsvandring


Att vandra omkring på en kyrkogård är som att vandra i ett stilla rum fyllt av minnen. Varje namn rymmer ett helt liv, kort eller långt. Vad vi upplever när vi kommer till kyrkogården är givetvis personligt, men ofta går vi dit för att vattna, kratta, tända ljus...  En man berättade att han fylldes med minnen, sorg och saknad.
-"När jag kommer till graven så håller jag minnet av min fru levande. Det kan låta motsägelsefullt men så är det för mig." Kyrkogården är en plats för den sista vilan men det är lika mycket en plats för oss levande.

Just nu sammanställer jag material till olika slags kyrkogårdsvandringar vid Hammarö kyrka. Jag utgår från den Bevarandeplan som togs fram av antikvarie Carina Libeck (Johansson) 2012-13. Materialet jag tar fram ska vara en slags enkel sammanfattning, ett material att guidas av ute på kyrkogårdarna. Svårigheten just nu är att inte fördjupa sig, det är ju så intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar